marktonderzoek.punt.nl
Abonneren
Abonneer je nu voor nieuwe artikelen op deze website!
Laatste reacties
.

Google
 
Wat wil jij leren?
 
 

 

 

SpaarBron.nl
 

Berekenen steekproefgrootte / steekproefomvang

Berekenen steekproefgrootte / steekproefomvang

 
Als je dan je onderzoeksmodel, theoretisch kader en hoofd- en deelvragen hebt geformuleerd en je hebt bepaald dat je een vragenlijst/enquetes gaat afnemen komt een belangrijke vraag die studenten mij dan regelmatig stellen. En dat is: hoeveel respondenten (het aantal teruggekomen enquetes) moet ik hebben? Dat hangt van een aantal factoren af: 
  • Grootte van de populatie
  • Betrouwbaarheid
  • Nauwkeurigheid of foutmarge
  • Budget
  • Tijd in verhouding tot de bereikbaarheid van de doelgroep
Bij de berekening moet je onderscheid maken tussen een steekproef uit een eindigde populatie (zeg maar tot de 20.000 eenheden/mensen) en uit een oneindigende populatie (vanaf ongeveer 20.000 mensen).  

De formule voor een steekproef waarbij de populatie eindig is;

n>= N x z² x p(1-p) 

        z² x p(1-p) + (N-1) x F²
 
De formule voor een steekproef waarbij de populatie oneindig is;

n>=              z² x p(1-p) 

                           F²
 
De uitkomst van bovengenoemde berekening geeft dus aan hoeveel vragenlijsten je van respondenten minimaal terug moet hebben.
 

Hierbij is:

n =       het aantal benodigde respondenten. Altijd naar boven afronden

z =       de standaardafwijking bij een bepaald betrouwbaarheids%. Dus 1,96 bij 95% betrouwbaarheid. Deze wordt heel vaak gebruikt. Zie voor andere getallen de boeken statistiek.

N =      de grootte van de populatie

p =       de kans dat iemand een bepaald antwoord geeft (in de meeste gevallen 50%)

f =        de foutmarge vaak wordt hierbij 3%, 5% of 7%.
 

Een goede link waar je het aantal enquêtes kan berekenen is: http://www.journalinks.be/steekproef/

Je kan hier invullen wat je populatie is, wat je gewenste betrouwbaarheid en nauwkeurigheid is en je ziet direct hoeveel vragenlijsten je terug moet hebben. Op deze site kan je ook terugrekenen. Dus hoe groot is de betrouwbaarheid bij een bepaald aantal verkregen respondenten.
 
Na berekening weet je hoeveel respondenten je nodig hebt. Je dient wel te bepalen of daar budget voor is om die respondenten te krijgen. Dit is grotendeels afhankelijk van de dataverzamelingsmethode.
Bij een enquête per post ben je namelijk meer geld kwijt dan dat je als student de enquêtes persoonlijk afneemt. Moet je mensen inhuren, dan is dat natuurlijk veel duurder.
De methode die nu het snelste is, is om je enquête via internet te laten invullen. Een gratis website voor studenten is: www.thesistools.com. Iedereen kan dit gebruiken ook als je niet handig bent met ICT.
 
Daarnaast is het van belang om te bepalen is mijn populatie wel bereikbaar. Als de populatie moeilijk bereikbaar is dan kost dat meer tijd om het aantal benodigde respondenten binnen te krijgen. Op deze momenten kan het zinvol zijn om het aantal benodigde respondenten terug te brengen. Wel dient er een herberekening van de betrouwbaarheid en de foutmarge plaats te vinden. Dus reken vanuit het aantal respondenten hoe groot de betrouwbaarheid en de foutmarge is.
 
Een aantal tips om aan je respondenten te komen (afhankelijk van je populatie):
  • Lijst met gegevens van de opdrachtgever.
  • Lijsten van KVK die je kunt kopen
  • Zelf bedrijven verzamelen via bijvoorbeeld http://www.abconline.nl/
  • Mensen uitnodigen via weblogs, marktplaats, etc.
  • Banners plaatsen op websites die de populatie bezoekt
  • Lijsten van gespecialiseerde bedrijven kopen
PS: een win-win is als je je aanmeld bij de spaarprogramma's die je hiernaast ziet. Zo kan ik de site up-to-date houden..... Klikken op de advertenties is ook goed voor mijn portemonee....

Reacties

Commentaar
Jouw naam/bijnaam
Website url
E-mail
Je Punt profiel
Hou mij op de hoogte
Ik wil op de hoogte gehouden worden
Dit is een verplicht veld
Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl